CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, June 16, 2017

JODOH on Raya *PART 2*




“Mun, ada orang nak jumpa!”
“Siapa?” Aku dongakkan kepala dengan gigihnya. Maklumlah tak pernah lagi dalam beberapa tahun ni ada orang nak jumpa aku kat tempat kerja. Selalu kalau nak ajak lepak pun mesej dulu.

Siapa ek? Normah ke? Atau Sarah? Geng-geng tak makan saman sejak zaman kanak-kanak riang lagi... Tapi buat apa dia orang turun ke hospital semata-mata nak jumpa aku. Rumah kami bukannya jauh sangat. 10 minit boleh sampai kut.

“Entah, kawan kau katanya," sebut Wahida ikhlas tak ikhlas aje.
“Kat mana?”
“Kat kafetaria.”

“Lelaki ke perempuan.”
“Eh, banyak pula tanya. Pergilah jumpa sendiri.” Wahida tunjuk muka tak puas hati. Aku tanya baik-baik kut yang dia macam orang baru kena gempa bumi apahal? Dengkilah tu ada orang nak jumpa aku.

Hari tu ada je orang kasi dia bunga, satu hospital kecoh. Bangga sebulan-bulan. Tak lama lepas tu aku dengar pakwe tu dah kahwin dengan orang lain. Perghh.. tu tak pula dia kecohkan.

“Lelaki lah tu.” Aku menggumam kecil. Wahida dah jeling tajam waktu aku bangun dari kerusi dengan senyuman lebar.

Walhal dalam kepala ni langsung tak boleh nak fikir siapalah lelaki bertuah yang nak jumpa aku?

Paling-paling yang rapat pun, Haikal ke? Yalah hari tu dia sepupu aku tu berhutang dekat RM 500. Dekat empat bulan juga dia tak bayar. Hesy…

Kalau betul Haikal, baiklah aku sedia jarum dalam poket untuk suntik hormon kesedaran kat dia. Ingat dah berubah baik tapi masih lagi tetap jadi pondan. Tak faham sungguh la aku. Elok ALLAH kurniakan dia badan yang sasa, hidung yang mancung, muka yang sado, tiba-tiba pakai rambut panjang dan duduk terkepit sana-sini.

Lepas turun dari tangga, mengharungi beberapa orang rakan sekerja yang sangat ramah menegur dan menahan aku untuk bercerita, akhirnya tiba juga kat kafetaria.

Aku pandang je kiri kanan tapi tak dapat detect sesiapa yang aku kenal kat situ. Wahida saja kenakan aku ke? Mana tahu dia menipu sebab nak balas dendam.

Kan dua hari lepas aku tipu dia kata Doktor Hisyam nak jumpa dan dua hari juga dia tunjuk muka ketat walaupun aku dah seikhlas hati meminta ampun dan maaf sempena bulan Syawal ni.

Tapi aku trick dia tu pun sebab tak tahan tengok perangai dia yang menggedik sana-sini sebar gossip yang dia adalah bakal isteri Doktor Hisyam. Mak aih, tahulah doktor tu doktor baru, doktor praktikal. Tu pun Wahida sibuk nak cup-cup.

Sebagai kaum wanita, aku tumpang malu sebenarnya.. kah kah.

Bila dah bosan tengok semua orang tapi seorang pun tak muncul-muncul, aku terus ke kaunter kafetaria.

“Kak, milo ais satu. Tapau.” Aku cakap sambil belek-belek keropok kat atas meja kaunter ni.

Alah, tak payahlah nak marah sangat dengan Wahida. Dia main-main pun sekurang-kurangnya dia hantar aku ke kafetaria. Tengah lagi perut lapar ni….

“Assalamualaikum!!"

Terkejut cekadak bila suara tu betul-betul kat tepi telinga. Oleh sebab tindakan refleks yang sangat kuat, tangan ni dah naik atas dan menampar orang tu dengan kuatnya.

“Adeh!” Dia menyeringai kuat.

Aku terkedu beberapa saat sambil pandang mamat tu dari atas ke bawah lepas tu ke atas balik. Weh, setara dengan ketidakberabannya, begitulah juga dengan muka dia yang selekeh dan bau badan macam 7 hari tak mandi.

“Siapa?” tanyaku laju-laju menjauhkan diri.

“Akulah. Kuat pula kau tampar dagu. Tak ada tempat lain ke nak tampar?” Suara lelaki itu buat aku teringatkan cekadak yang pernah aku jumpa dalam minggu lepas.

Ha’ah.
Cekadak bernama Syafiqi.

Aku jegilkan mata luas-luas macam hairan, macam pelik, macam tak percaya. Kenapa dia dekat sini dan apa hajat dia datang jumpa aku kat sini?

Baiklah buat-buat tak kenal aje kat mamat ni sebab Kak Nor, cashier kafetaria tu dah mula tunjuk minat dengan cekadak yang tengah tersengih-sengih kat depan aku ni.

0 Komen untuk Cik Rin: