CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 13, 2017

Cerpen: JODOH



TELEFON bimbit ku masukkan ke dalam beg galas. Malas benar aku nak turun petang ni ikut ibu ke tempat kawan dia. Kata ada orang nak berkenalan dengan anak perempuan dia yang umur 29 tahun ni. Mata tak boleh pejam dari semalam. Ni kira lamaran kea pa? Tapi Mun, sila jangan perasan awal. Kut-kutlah memang ikhlas berkenalan setakat anak kepada ibu, kecewa juga tak berlagu. Iyalah, dah 29 tahun juga aku tunggu jodoh tak kunjung tiba. Nak mengharap dah malas sangat.
“Nanti jaga perangai tu kat rumah orang, jangan duk gangster macam selalu.”
Aku sengih kecil. Aduh ibu, anakmu ni dah sedia ganas. Takkan nak tiba-tiba jadi pemalu dan sopan santun, Nampak benarlah kehipokritannya di situ.
“Kenapa dia orang yang tak pergi sini, bu? Kenapa kita yang pergi sana?” Aku tanya seraya mengenakan sneaker di kaki.
“Ibu dah kata pakailah sandal elok sikit. Aduhai, kerja bukan main lagi jururawat.” Ibu membebel buat kali yang 11 ribunya. Aku tak nampak pun cacat cela kasut ni tapi sebab ibu dah Tarik muka masam, nak tak nak masuk juga sandal dua inci kat kaki. Ibu tolonglah terima anakmu ini seadanya. Takkan aku nak jadi Kak Rinah yang melawa 24 jam sampai tidur pun pakai make up juga?






“NI lah, Munisyairah, anak kami, Naila.”
“Oh, cantik orangnya.”
Okey nak tercekik dah. Aku macamlah buta tak Nampak Mak Cik Naila pandang aku seperti tak pernah tengok orang.
Aku tunduk-tunduk kecil aje sebab tak tahu nak buat apa dah. Nak salam dia tadi sudah, nak sengih pun sudah.
“Kecil dulu gemuk budaknya. Sekarang dah kurus melidi.” Komen Mak Cik Naila sambal terkebil-kebil tengok aku. Sempat lagi aku berfikir, kecil dulu aku pernah jumpa dengan mak cik ni ke?
Ibu dah menyiku suruh aku berucap sepatah dua.
“Hii… Dulu tu kuat makan mak cik.” Entah apa merepek keluar dari mulut.
“Tu ha, si Syafiqi baru balik. Kawan  Mun masa kecil-kecil dulu. Ingat  tak?” tanya Mak Cik Naila sebaik mendengar bunyi kereta memasuki perkarangan rumahnya.
Aku jujur aje geleng kepala tak ingat.
“Bergaduh aje dengan Mun masa kecil dulu. Balik ni pun mak cik paksa dia, katanya sibuk kerja. Apalah salahnya balik rumah raya-raya ni.” Mak Cik Naila geleng-geleng kepala dan matanya beralih ke arah ibu pula. “Dua hari aje dia balik rumah ni, kak masa hari raya pertama kedua. Lepas tu elok dia balik ke Putrajaya, beraya dengan kawan-kawan katanya. Pening saya!” Sambung Mak Cik Naila kepada ibu.
Aku terus pandang ke arah pintu rumah sebaik saja terdengar suara lelaki mengucap salam. Seorang lelaki boleh tahan kacak berkulit putih dan bermata bundar masuk ke rumah dengan senyuman. Wow!
Aku dah buka mata luas-luas. Inikah dia Syafiqi? Untunglah aku setuju ikut ibu menjejak kaki ke sini hari ni!
Tiba-tiba seorang lagi lelaki masuk ke rumah. Muka dia macam penagih dadah pun ada. Aku malas nak pandang lama sebab takut mata ni tercemar dengan muka sampah masyarakat.
“Tetamu ke?” tanya mamat berkulit putih melepak dengan senyuman menawan. Mak aihhhh berdebar pula jantungku ni. Oh tolonglah Tuhan, jadikan dia jodohku di bulan Syawal yang penuh berkat ni…
Mata dah jeling-jeling. Tapi tak cun sebab terjeling kat mamat yang tak berapa senonoh tepi dia tu. Mata tajam pula pandang aku dari atas ke bawah, alamak seram!
“Ha’ah. Ni la mak cik yang umi cerita hari tu. Mak Cik Sofiya dan anak dia, Munisyairah. Amin dan Syafiq berdua aje datang?”
Dua-dua pun angguk kepala.
“Ni anak saya, Syafiqi. Yang ni kawan Syafiq, Amin. Amin ni selalu ke rumah juga bila cuti pendek sebab rumah dia di Sabah. Orang Sabah.”
Aku pandang jari telunjuk Mak Cik Naila dengan mata terbeliak. Terbeliak sikitlah, mana boleh nak terbeliak banyak kat depan ibu. Nanti kena sepak oleh ibu pula.
Aku macam nak ajak ibu balik aje bila tahu si Syafiqi tu adalah mamat yang pakai seluar jeans koyak rabak dengan baju t-shirt longgar gila dan rambut kalah penyapu lidi. Oh, tolonglah!
“Munisyairah?”
Aku muncung bila Syafiqi sebut nama aku dengan bibir dia tu. Husy, minta jauh-jauhkan dia jodoh aku. Tak bolehlah nak match orang gangster macam aku berganding dengan orang rock macam dia. Paling cun, gangster macam aku, ganding dengan si handsome guy sebelah Syafiqi tu. Apa nama dia? Amin?
“Wah, dah putih pula sekarang  ni! Kau makan apa? Qu Puteh? Aura white?”
Aku hampir tersembur air liur.
“Dulu kau gemuk pendek aje. Macam mana kau boleh kurus gini?” Dia gelak bagai nak jatuh langit kat atas.
Aku pandang ibu dan Mak Cik Naila silih berganti. Kenapa dengan budak Syafiqi ni, dia gila ke? Gitulah agak-agak bicara hati aku yang paling dalam. Tak faham bila lelaki itu sibuk nak mengumpat masa silam aku. Mujur kat dalam rumah, kalau kat luar rumah dah awal budak ni kena pelempang dara Munisyairah!
“Eh, paling best dah bertudung. Dulu rambut macam sabut kelapa!”
Ya ALLAH ya Rabbi sabarkan hati aku di hari yang mulia ni.. Baru tujuh hari raya, Mun. Mohon mengelak dari berbuat dosa semasa hari orang tengah bermaaf-maafan ni…
“Syafiqi, janganlah buat perangai macam tu,” tegur Mak Cik Naila serba salah. Nak biru dah muka orang tua tu.
Ibu pun Nampak tak senang duduk.
“Ni ke yang mak cik kata hari tu? Calon bakal isteri Syafiq?” tanya Amin memandangku.
Telan air liur pahit dah aku.
“Tapi nampaknya encik ni tak suka saya pula.” Aku bedal terus-terang. Malas nak berselindung.
“Eh, siapa cakap tak suka? Sukaaaa sangat.”

Kaki dah hampir nak tegak berdiri bila Syafiqi cakap dengan nada yang kuat. Aku pandang ibu dengan muka yang sedih sangat. 


0 Komen untuk Cik Rin: