CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 3, 2014

Yang Ada, Cuma Dia





PROLOG
Bila waktu terus memanggil
Agar dua hati dapat menyatu
Bukan aku tak ingin cinta
Tapi aku takut menyakitimu
Dan kini aku jauh darimu
Ada yang hilang dari hatiku...
Cinta tak dapat ditebak apa maunya hati
Salahkah kita?


BAB 1
KELUAR sahaja dari bangunan KLIA, mataku mula meliar keluar sana. Kereta di luar sana bertali arus tidak pernah akan terhenti banyaknya dan kalbuku terus tersentuh dalam. Ini Malaysia. Helo Malaysia. Masih kau terima aku menjejak kaki di sini? Atau kau membuang diriku sebaik sahaja aku membuang dirimu dulu? Bibir kukemam kuat. Sebak bertandang datang, mataku juga mula berair. 
"Naasha, jomlah." 
Aku kalih mata ke arah pemilik suara itu, suara yang selalu mengasakku untuk pulang kembali ke tanah yang pernah aku haramkan kaki ini memijaknya lagi. 
"Janganlah buat muka macam tu. Jomlah kita balik."
"Balik?" Sepatah kata terluah dari hujung bibir. Balik ke mana?
"Kau tak boleh jadi macam ni, Naasha. Family kau dah lama tunggu."
Dada terasa berat dihempap batu. "Kau tak faham," ucapku dengan nada bergetar. Ryana mengeluh kecil merenung wajahku dengan pandangan kecewa. 
"Apa salah dia orang kau buat macam ni? Dia orang kan keluarga kau Naasha.."
Aku membuang pandang jauh. "Ada lagi ke tempat untuk aku berada di sini, Ryana?" Air mata menitik ke pipi. Dua pupuku itu terus menarik bahuku dan menepuk belakang dadaku lembut. 
"Ada.."
"Tapi aku dah banyak buat khilaf," bisikku hampir tidak kedengaran. Terbayang-bayang wajah mama, wajah ayah, dan wajah si kecil Naazneen. Wajah-wajah yang dulunya menyapa mesra ruang hatiku. 
"Semua orang dah maafkan kau. Naaz dah cukup besar untuk faham, mama kau pun dah normal balik. Kau patut bersyukur keluarga kau dah bersatu." 
Aku menahan getar di dagu. Jiwaku tertekan kuat. "Aku belum cukup kuat, Ryana. Bila ayah tak ada buat aku jadi sakit. Sakit kat sini." Ucapku seraya menepuk dada kuat. 
"Semua orang pun sakit waktu tu tapi tak adil kau tinggalkan mereka."
"Sebab aku tak sanggup..."
"Kau tinggalkan Nadzhim."
Aku terkedu. Nadzhim. Muhammad Nadzhim?
"Dia dah kahwin pun."
"Sebab dia fikir kau tak balik lagi."
Aku tertunduk menekur lantai marmar. Dia dah jadi sejarah dalam hidupku. Sebaik sahaja kaki ini melangkah pergi dari Malaysia 11 tahun yang lepas, sejak itu aku kuburkan kenangan lama. Biarlah dia. Biarlah dia punya kehidupan yang lebih baik. Tapi realitinya aku hanyalah seorang aku. 11 tahun yang lalu Naasha hanyalah si pengecut yang tidak mampu menerima dugaan besar yang menimpa keluarganya. Dan orang yang paling kasihan waktu itu ialah Naazneen Fatah dan mama. Bukan Nur Naasha Fatah. Tapi kenapa baru sekarang aku sedar hakikat pahit ini?